تبلیغات
خبرنگارم

خبرنگارم
خبرنگاران با بی نامی خود دیگرانی را صاحب نام و آوازه می کنند که شاید لایق هم نباشند 
نویسندگان

بررسی میزان رضایتمندی شهروندان شهر کرمان از کیفیت مطبوعات محلی استان

محمد پورعسکری- بر كسی پوشیده نیست امروز ارتباط تمام افراد به صورت فیس تو فیس( رو در رو) به یك مقوله غیر ممكن تبدیل شده كه همین مسأله باعث ظهور رسانه های جمعی شده است.«ژودیت لازاردر»  در مورد اهمیت و نقش رسانه ها می گوید: رسانه ها نقش های متعددی را در حیات اجتماعی به عهده دارند از جمله اینكه صحنه ای را ایجاد می كنند كه حیات سیاسی در آن به نمایش گذاشته شود، فرهنگ بال می گستراند، مدها جولان می دهند، سبك های تازه و هنجارهای زندگی رخ می دهد

در میان وسایل ارتباط جمعی مطبوعات در سالهای اخیر حداقل در جامعه ایران توانسته به سرعت رشد و در مناطق مختلف كشور راه پیدا نماید. استان كرمان همانند سایر استانهای كشور از قافله دریافت مجوز عقب نمانده است و تا جائیكه می توان ادعا كرد  تمام شهرستانهای این استان حداقل صاحب یك نشریه  می باشند.

اما آنچه محدودیت اصلی این تحقیق را به خود اختصاص داده است، بررسی عوامل عدم پیشرفت كیفی مطبوعات و دیگر چالشهای موجود در این حوزه است. شاید مهمترین مسأله در این زمینه ورود افراد غیر متخصص به دنیای رسانه ای باشد. طنز تلخی است. دولتی كه حاضر نمی شود راننده ای را با گواهینامه پایه دوم پشت اتوبوس بنشاند چگونه اجازه می دهد فردی بدون داشتن سابقه حرفه ای روزنامه نگاری، عهده دار انتشار یك روزنامه شود؟

حال با توجه به این موضوع شاید عده ای بر این عقیده باشند كه عدم حضور افراد فن منجر به ركود روزنامه شده است. گروهی دیگر اقتصاد نامطلوب رسانه ها را دلیل ركود موجود می دانند و شاید دهها دلیل دیگر بتوان برای این معضل آورد.علیرغم اینكه این استان دارای نشریات متعددی در قالب روزنامه و ... می باشد اما متأسفانه به نظر می رسد اكثریت آنها نتوانسته اند جایگاه قابل قبولی در عرصه مطبوعات پیدا كنند، به طوریكه استان كرمان با دارا بودن 17 مجوز نشریه سراسری(كشوری) هنوز موفق به عرضه نشریه ای در این سطح نشده است.

از اینرو در طول این تحقیق سعی شده است با در نظر گرفتن عوامل موثر بر کیفیت میزان رضایت شهروندان شهر کرمان را در خصوص مطبوعات محلی استان سنجیده شود، لذا در ابتدا مناسب می باشد معنای لغوی كیفیت ذكر شود تا از این رو هدف كلی شكلی علمی به خود گیرد؛

كیفیت:

جدای از معانی فلسفی و اقتصادی در زمینه اجتماعی این كلمه بیانگر شایستگی، صلاحیت و لیاقت یك شركت و فرآورده هایش برای ورود و دوام بیشتر در بازار است. صفت نسبی این واژه «كیفی» و جمع آن  «كیفیت ها» و گهگاه «كیفیات» است. به اصطلاح «كیفیت و كمیت» در فارسی « چند و چون» نیز گفته می شود. كیفیت در مقابل كمیت نیز قرار دارد.

چگونگی و ماهیت یك پدیده را كیفیت آن پدیده می نامند و همچنین محتوا نیز شامل كیفیت می باشد.

اما جدای از تعریف فوق در رابطه با کیفیت در میان رسانه باید گفت: رسانه ها به هر شکل و قالب نظیر مطبوعات، خبرگزاریها ، تلویزیون و... در صورتیکه در میان اذهان عمومی جایگاه قابل قبولی کسب کنند و به حدی برسند که مردم برای اطلاع از اخبار پیرامون خود به آنها رجوع نمایند دارای کیفیت حرفه ای می باشند.

سبکهای نوشتاری در مطبوعات:

مطبوعات برای حضور موثر و مداوم در عرصه اطلاع رسانی موظف به رعایت قوانین و مقررات خاصی می باشند که نوع نگارش در آنها از جمله مهمترین این قواعد می باشد.

در اینجا لازم است به انواع آن به صورت تیتروار اشاره کرد:

1-خبر(هرم وارنه، تاریخی، تاریخی همراه با لید)

2-گزارش

3-مصاحبه

4_یادداشت

 

 

شاید دهها دلیل را بتوان در راستای ضعف مطبوعات استانی بیان كرد، از این رو این مطالعه سعی بر آن دارد با كند و كاو نشریات محلی از زوایای مختلف نظیر نیروی انسانی، تیراژ، گستره توزیع، اقتصاد و ... علل پیشرفت كیفی مطبوعات استان كرمان را بررسی كند.

دلایل کاهش کیفیت مطبوعات در ایران :

آسیب های مطبوعاتی جامعه از دو جنبه قابل بررسی می باشند.

1-ضعف قوانین

2-کوتاهی اهالی رسانه

ضعف قوانین : وضع قوانین مطبوعاتی و اجرای آنها توسط دولت چند ایراد اساسی در پی دارد ؛

 اول عدم قوانین سختگیرانه که منجر می شود هرکسی وارد این عرصه شود.

دوم عدم در لحاظ یارانه غیرمستقیم و هدفمند(مثل یارانه آب، برق ، خدمات مخابراتی ، بیمه کارکنان ، پست، اشتراک رایگان کتابخانه ها و مدارس و...) که منجر به معتاد شدن مطبوعات به دریافت مستقیم پول شده است و به آنان اجازه رشد در محیطی رقابتی را نمی دهد.

سوم سرشماری دقیق فرهنگی وجود ندارد و متقاضیان مطبوعات نمی دانند در کجا وفور و در کجا خلا است که سرمایه گذاری مادی و معنوی انجام دهند.

چهار نبود الگوی آمایش فرهنگی و رسانه ای ، مثلا مشخص شود که جامعه ما چند نشریه اقتصادی نیاز دارد و...

کوتاهی اهالی رسانه: حقیقت ماجرا این است که با معادله ای چند مجهولی سر و کار داریم و نباید با فرافکنی ، همه مشکلات زیست بوم رسانه ای را به گردن حکومت بیندازیم. خود ما مطبوعاتیها هم مقصر هستیم زیرا همت نمی کنیم نشریات متفرق خود را تجمیع کنیم تا قدرت و تاثیر و نفوذ بیشتری پیدا کنند و دست کم برای خودشان حاشیه امنیتی به وجود آورند

کاهش کیفیت مطبوعات در استان کرمان:

علیرغم آسیبهای مذکور که به تبعه کشور در استان کرمان نیز مشاهد می شوند برخی از معظلات مختص مطبوعات محلی این استان می باشند که بارزترین آن عدم تخصصگرایی در میان آنها است برای مثال متقاضیان نشریات بدون در نظر گرفتن تبهر ، تجربه و تخصص خود اقدام به ذکر زمینه های فعالیت نظیر اجتماعی، سیاسی، ورزشی ، اقتصادی و... می کنند و پس از دریافت جواز انتشار بدون توجه به انها از هر دری که می رسد دست به نوشتن می کنند.

حال با وجود اینکه اعتقاد داریم مطبوعات به عنوان یكی از اركان اساسی دموكراسی شناخته می شوند، لذا انتظار می رود در ابعاد مختلف شاهد پیشرفت آنها باشیم تا بتوان تحلیلهای آنها را در زمینه های گوناگون زندگی اجتماعی كارساز قلمداد كرد، لذا روزنامه ها از لحاظ تحلیل و تشریع وقایع و تفسیر و بررسی عقاید و تنوع مطلب و حفظ اسناد تاریخی، تنها مأخذ و مرجع به شمار می روند.

تاریخچه مطبوعات استان كرمان:

تاریخچه مطبوعات، ثابت می کند که این صنعت همیشه توانسته است خود را با نیازهای خوانندگان هماهنگ سازد و دگرگونیهای جاری در مورد ساختار، محتوا و شکل مطبوعات بهترین نشانگر ادامه راه است .

استان كرمان دارای سابقه طولانی در عرصه مطبوعات است؛ «فروهر ایرانشهر كرمان:، نام قدیمی ترین روزنامه استان می باشد كه متعلق به جامعه زرتشتیان ایران بوده است و در سال 1323 هـ.ق با مدیریت «میرزا افلاطون اسكندری» منتشر می شده و به طور دستی تا 5 شماره انتشار آن به طول انجامید.

روند مطالعه مطبوعات در میان جوانان ایران:

متاسفانه به دلیل بی توجهی به تبعات مثبت مطالعه و عدم فرهنگ سازی لازم در جامعه کنونی ایران آمار در خوری در این زمینه وجود ندارد به طوریکه طبق آمارهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال1384سرانه مطالعه در این ایران به کمتر از 3دقیقه می رسد البته این آمار حتی با احتساب میزان زمان صرف شده برای خواندن فیشهای آب ، گاز و... می باشد.

دلایل انتخاب برخی از مطبوعات توسط مخاطبان:

علیرغم اینکه گفته شد روند مطالعه نشریات در کشور ما فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی دارد ولی برخی از نشریات در میان مردم دارای محبوبیتی نسبی می باشند که از جمله دلایل آن می توان به سرعت انتشار اخبار ، نوع نگارش، نوع صفحه بندی ، دیدگاههای سیاسی و فکری اشاره کرد.

نتیجه گیری و بحث :

یافته های این پژوهش نشان داد كه در مجموع شهروندان كرمانی آنچنان كه باید از كیفیت مطبوعات محلی استان رضایت كافی را ندارد و از این رو می توان با فرضیات وارد شده ، تفكیکهایی بارز میان جنسیت، تعداد نشریات دارای مجوز تحصیلات مخاطبان با میزان رضایت از كیفیت نشریات محلی احساس كرد .اما با توجه به یافته های این تحقیق در خصوص ذهنیت شهروندان كرمانی نسبت به مطبوعات محلی می توان گفت، در چند قالب كلی دسته بندی می شوند: وجود اشكالات عمده در آنها نظیرمطالب تكراری و ...، انتخاب نوع نگارش و سرویس های فعال در نشریات،عدم اعتقاد به ظرفیت استان برای ارائه نشریه ای در سطح كشور، میل به توزیع رایگان نشریات كه (متأسفانه به یك سنت همه گیر در میان صاحبان جراید، دكه های مطبوعاتی ، مدیران روابط عمومی ادارات و نهادها و ... مبدل شده است) ، میزان بهای درج شده بروی نشریات با توجه به محتوای آنها، انتظار از میزان صفحات یك نشریه، استفاده از چاپ های چهار رنگ، اختصاص فضای مناسب برای درج آگهی نشریات و ... جملگی نشأت گرفته از یك عامل اساسی و مهم در نشریات می باشد ؛ آن هم نبود نیروی متخصص در نشریات .

بی شك نیروی انسان ماهر و تونمند می تواند با مدیریت صحیح و كارشناسی بر تمام كاستی های ممكن در یك در یك نشریه غلبه كند حال این نیرو می تواند خبرنگار باشد كه با صرف وقت، سرعت بالا، زیركی و ... اخباری جذاب و بدون تكرار تهیه كند ، یا مدیرمسولی متخصص كه با داریت به تمام جوانب نشریه توجه داشته باشد از كیفیت فضای كار، چاپ، محتوا گرفته تا دیگر موارد حیاتی نشریه خود كه باز به ناچار همه و این موارد به تخصص افراد بر می گردد . مطلب را كوتاه می كنم با این ادعا اگر مدیر مسولی بتواند نیرو های متخصص وارد نشریه كند یقین دارم نشریه می تواند جوابگوی تمام مخارج خود باشد در نتیجه برای عمده مردم محبوب شود و همین محبوبیت است كه ضامن حیات طولانی آن می شود

ولی آیا مدیر مسول حلقه كلیدی و آخرین، كیفیت نشریه است ؟پاسخ خیر می باشد . بله قبل از آنكه مدیر مسولی وارد گور شود بحث به قانون مطبوعات بر می گردد و باید اعتراف كرد، قانون حاكم بر مطبوعات ایران بسیار ضعیف و سرشار از ایراد است و مهمترین ضعف آن نحوه ورود افراد به حرفه رسانه است. طبق قانون مطبوعات هر كس چند ویژگی نظیر تحصیلات كارشناسی، سن 25 و عدم سود پیشینه، عدم سابقه ور شكستگی و ... داشته باشد می تواند با تشكیل پرونده پس از مدتی انتظار صاحب یك نشریه شود اما هیچ كجای این قانون صحبت از تخصص و سابقه نیامده و شاید همین موضوع، عاملی شده است كه عمده اصحاب رسانه ها به ویژه در استانها بدون آگاهی و صرفآ بر حسب علاقه و ... دارد گود رسانه ای شده اند. ورود آنها نه تنها در راستای مسایل فرهنگی مد نظر نظام جمهوری اسلامی مؤثر نیست بعضاً تبعات منفی نیز در پی خواهد داشت . بسیار کسانی بودند که این چنین صاحب امتیاز نشریه ای شده است، با صرف مبالغ زیاد پس از مدت زمانی اندك زیر بار بدهیهای بسیار دست از كار كشیدند و یا روال چاپ نشریه خود را نامرتب كرده است. از طرفی دیگر باز انتقادی به مسؤلین امر وارد است كه به طور قابل انتظار از نشریات حمایت روانی و مالی نمی كنند وقتی صحبت است حمایت می شود بلافاصله ذهن به سوی مادیات می رود اما جدای از آن نظارت غیر مادی هم حائز اهمیت است برای مثال اگر یك دانش آموز یك روز به مدرسه نیاید یقیناً مسؤلین مدرسه جویای آن می شوند ، دانش آموزی كه غیبتش تنها برای خود وی ممكن است درد سر ساز باشد، اما نشریه با تعداد زیادی مخاطب اگر 2 ماه چاپ هم نشود یا نام مرتب چاپ نشود مسؤلین تنها به یك اخطار ماده 16 اكتفا می كنند ، پس باید نتیجه گرفت كیفیت در نشریات تابع مهمترین عامل خود یعنی نیروی متخصص است كه این نیروها به صورت حلقه های یك زنجیره به یك دیگر وصل می باشند مسؤلین صدور و نظارت بر نشریات، صاحب امتیاز، مدیر مسؤل، سردبیر، دبیر سرویس، خبرنگار، پرسنل اجرایی و حتی آن دکه دارای كه توقع دارد نشریات محلی به صورت رایگان در اختیار وی قرار گیرد تا او هر تعداد كه توانست بفروشد و مابقی به صورت كیلویی روانه كارخانجات بازیافت و مراكز خدماتی نظیر كارواش و ... كند. آری دردناك است نشریاتی كه به صورت حرفه ای و با بهره گیری از نیرو های متخصص و دوره دیده اداره می شود هم ردیف آن كاغذ سیاه شده، با نام نشریه قرارمی گیرند و می سوزد .

محدودیتهای تحقیق

هر بررسی اجتماعی در جوامع به ویژه جهان سوم نظیر كشور ایران با مسایل و محدودیتهای روبروست، تحقیق حاضر نیز با محدودیتهای روبروست كه عمده ترین آنها عبارتند از :

1-  هنگامی كه بررسی به دلیل كمبود وقت، به یك منطقه محدود می شود و یا از حجم نمونه اندكی برخوردار است، پژوهشگر حق ندارد نتایج حاصل از تحقیق را تعمیم دهد  حتی اگر به نظر او نمونه از نظر صفتهای گوناگون مورد نظر، آشكارا نمونه ای از كل باشد، بنابراین هرگز ادعای تعمیم یافته های بررسی بیش از آنچه كه نتایج اجازه می دهند ، توجیه پذیر نیست .

با توجه به ملاحظات فوق، پژوهش حاضر نیز كه از حجم نمونه كمی نسبت به جامعه آماری، صورت گرفت ، از محدودیت تعمیم پذیری برخوردار است و نتایج حاصل از آن بیش از جامع آماری شهری كرمان قابل تعمیم نیست .

2-  جامع شهری، شهروندان را از پرداختن به مسائل كیفیتی در بعد فرهنگی دور نگه می دارد و یا به دلیل حضور افراد با فرهنگهای مختلف شبهه بروز مشكلات برای آنها در نتیجه پاسخ دادن به سوالات اجتماعی می شود . در تحقیق حاضر یكی از محدودیتهای عمده عدم پاسخ دادن به سوالات تحقیق در مورد مطبوعات محلی بود . البته در اغلب موارد پژوهشگر سعی در اقناع كردن شهروند مورد نظر و دادن اطمینان از اینكه تحقیق هدف یك كار دانشجویی است منجر به پاسخ دادن آنها می شد ولی همین عامل باعث از دست دادن زمان و به دراز كشیدن جمع آوری  داده ها شد .

3-  معولاً بررسی های اجتماعی به ویژه در كلان شهر ها نیازمند هزینه های بالا و پژوهشگران  زیادی می باشد اما از آنجا كه این تحقیق یك كار دانشجویی محسوب می شود فاقد این ظرفیتها و همین عاملی شد كه نتوان كل جامع شهری را پوشش داد .

4-  یكی از محدودیتهای تحقیق : خطای ناشی از نمونه گیری است . بدین معنی كه ممكن است مخاطبان با موقعیتهای اقتصادی و اجتماعی متفاوت بطور یكسان در نمونه گیری قرار نگرفته باشند، چرا كه ممکن است موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد بر نگرش آنها نسبت به نشریات تأثیر بگذارد . هر چند هدف اصلی تحقیق، بررسی میزان رضایت شهروندان کرمانی از کیفیت مطبوعات محلی استان است، با این حال اگر پاسخگویان به طور تفكیك شده بودند می توانستند اطلاعات ارزنده تری بدست دهد.

پیشنهاد های تحقیق :

با توجه به مطالعات انجام شده و نتایج حاصل از این پژوهش و یافته هایی كه بیانگر میزان رضایت شهرندان كرمان از كیفیت نشریات محلی استان می باشد . پیشنهاد های ذیل قابل طرح می باشد .

پیشنهادی پژوهشی:

با توجه به اینكه پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایت شهروندان از كیفیت نشریات محلی استان پرداخته است پیشنهاد می شود روی دیگر شهر های استان و نگرش و انتظار آنها از مطبوعات محلی كار شود به خصوص آشنایی آنها با نشریات استان و آیا نشریاتی كه در مركز استان فعال هستند در سایر مناطق نیز مخاطب دارند با توجه با اینكه گستره توزیع آنها عمدتاً استانی است .

پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی در این زمینه، به بررسی مقایسه ای دوره زمانی گوناگونی در این زمینه پرداخته شود و نتایج آنها با یكدیگر مقایسه گردد تا بتواند عوامل پیشرفت یا افت یك نشریه در هر دو محدود زمانی متفاوت سنجیده شود .

پیشنهاد اجرایی :

خطاب به مسؤلین امر

-        توجه و حساسیت نسبت به ورود افراد به فضای مطبوعات  استان، با مد نظر قرار دادن سابقه حرفه ای آنها

-        تلاش در جهت رفع مشكلات سده راه نشریات حاضر با توزیع عادلانه آگهی ها در میان نشریات فعال

-        نظارت دقیق و منصفانه بر نحوه عملكرد نشریات فعال بدور از هر گونه غرض ورزی سیاسی و یا تفاوتهای فكری صاحبان جراید

 -  اجرایی كردن اخطار ماده 16 قانون مطبوعات و ابطال نشریات غیر فعال

 - رسیدگی سریع به پرونده های درخواست مجوز با محوریت قرار دادن فیلتر تخصص

 - رسیدگی و پایان دادن به سنت زشت و ناپسند توزیع رایگان نشریات، چرا كه عقیده بر آن است افراد اگر بهای چیزی را بپردازند قدر آن را می دانند

خطاب به صاحبان دارای جراید

-        استفاده از علم روز دنیای رسانه و جدایی از سیستم فرسوده در حال اجرا میان اغلب نشریات استان

-        استفاده از افراد متخصص دنیای رسانه و حرفه ایی در حوزههای اجرایی نشریه

-        ساماندهی توزیع نشریه چرا كه ایمان داریم 90 درصد ماحصل تلاش پرسنل یك نشریه با نحوه توزیع آن نشریه گره خورده است

-        بها دادن به فعالیت خبرنگار به لحاظ مزایای مالی نظیر حقوق و بیمه و چه به لحاظ روحی كه شامل نوع برخورد و حمایت از عملكرد وی در مواقع لازم در مقابل عوامل برون رسانه ای هر دوی این توجهات منجر به بالا رفتن راندمان کاری یك خبرنگار و در نتیجه ارتقا كیفی نشریه خواهد شد

-        افزایش تعداد صفحات و تفكیك بخشهای مختلف آن با توجه به زمینه فعالیت

-        چاپ منظم نشریه تحت هر شرایط ممكن زمانی و اتفاقات احتمالی

-        تبلیغ نام نشریه، اهداف و سیاستهای نشریه در میان احاد مردم از طرق مختلف نظیر برگزاری همایش و جشنواره

-        توجه به تمام شهرستان های كه طبق گسترده توزیع، منع قانون برای ارسال و فعالیت در آنها وجود نداشته باشد

-        قوت دادن به نگاه دو جانبه نسبت به سایر نشریات و همكاران 1- رقیب 2- هم صنف

-        دعوت مخاطبان به خواندن شماره بعد نشریه درقالب اشاره به جذاب ترین مطلب آن شماره

-        برقراری ارتباط دو طرفه با مخاطبان و به خصوص مشتركین و نشان دادن این مطلب که برای شما، آنها مهم هستند (ثبت شماره پیامك، راه اندازی نشریه ای مجازی و تالارهای گفتمان در فضای اینترنت

-        مشخص كردن چشم اندازهای نشریه از طریق برگزاری جلسات تحت عنوان "هدف گذاری برای آینده" باحضور تمام پرسنل نشریه؛ مرور گذشته، موقعیت حال ، نقطه مطلوب در آینده (حداقل 4مرتبه در طول سال) 

-        مشاركت در برنامه های اعتقادی و عام المنفعه و هر آنچه به دل مخاطب می نشیند به دور از انتظارات مادی صرفاً جهت احترام به خوانندگان

-        تنظیم راه كاری برای اعتیاد كردن نشریات در میان مخاطبان با توجه سلایق آنها در هر منطقه جغرافیایی

-        رسمی كردن تمام ارتباطهای درون و برون نشریه

-        تلاش در جهت حفظ استقلال نشریه حتی به قیمت نگرانی مقطعه ای فرد، سازمان یا نهاد خاصی

-        توجه به تمام رده های سنی با نیل به اینكه نشریه شما بدست نسلهای آینده نیز خواهد رسید

-        تلاش و حساسیت نسبت به تهیه مطالب و به حداقل رساندن درج اصلاحیه

-        تلاش در جهت تهیه مطالبی كه خوانندگان را وادار به دنبال كردن آن كند نظیر جوابیه افراد حقیقی و حقوقی نسبت به یك مطلب

-        مردمی كردن نشریه

نتایج علمی این پژوهش که شامل جداول و آمارهای توصیفی بدست آمده از تعداد 350پرسشنامه که در حوزه شهرداریهای مناطق 2و4شهرداری پاسخ داده شده اند بیانگر صحت انجام این تحقیق ،موجود می باشند که جا دارد همکاران با نگاه به آنها ذائقه کرمانیها را در انتخاب نوع مطالب چاپ شده در نشریات محلی را جویا شوند.

 

منابع

صانعی، مهدی(1381)ارتباط شناسی ، تهران: انتشارات

خالصی،رضا(1388) روابط عمومی قوی، تهران: انتشارات خوارزمی سروش

انتظامی ، حسین(1387) روزنامه نگاری و روزنامه داری، تهران:انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها بدیعی،نعیم و قندی،حسین (1387)روزنامه نگاری نوین، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی آلبر، پیر(1989) تاریخ روزنامه نگاری جهان،ترجمه فاطمه جهان بین، تهران : انتشارات اطلاعات

ساروخانی ، باقر (1375) دایره المعارف علوم اجتماعی . تهران : انتشارات موسسه کیهان معتمد نژاد،کاظم و منصفی، ابوالقاسم ( 1368) روزنامه نگاری با فصلی جدید در بازنگری روزنامه نگاری معاصر، تهران: انتشارات سپهر

رشید پور، ابراهیم (1346) ارتباط جمعی و رشد ملی، تهران:انتشارات دانشگاه تهران

مولانا، حمید(1371)گذر از نوگرایی، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات رسانه

 نگاهی به یک قرن روزنامه نگاری در کرمان،(1386) کرمان: نشر خانه مطبوعات نادران، الیاس(1381) روزنامه و تحول سازی او، تهران، انتشارات حیان

کمالان،سید مهدی (1387) مجموعه قوانین و مقررات مطبوعات، تهران: انتشارات کمالان

 

 

 

 

 

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امروزه رسانه ها از قدرتمندترین ابزار در اختیار انسان به شمار رفته و مدیریت رسانه از مباحث بسیار مهم در عرصه مدیریت محسوب می شود . به همین جهت این وبلاگ را برای کمک به غنای خبری در حوزه استان کرمان و گزارش های تهیه کرده ایجاد شده است . ارداتمند شما محمد پورعسکری
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
ابزار وبلاگنویسان
موتور جستجوی خبر قطره

فروش بک لینکطراحی سایتعکس