تبلیغات
خبرنگارم

خبرنگارم
خبرنگاران با بی نامی خود دیگرانی را صاحب نام و آوازه می کنند که شاید لایق هم نباشند 
نویسندگان

(چاپ شده در هفته نامه همراه کرمان) بی شک در کلان شهری همچون کرمان  استفاده از تاکسی های درون شهری یکی از ملزومات جدای ناپذیر زندگی روزمره شهروندان می باشد از این رو در هر کدام از خیابان های شهر که عبور کنید ده ها تاکسی زرد رنگ و یا تاکسی هایی با مدل پایین تر که خط نارنجی آنها به چشم می خورد می بینید. کار نداریم که در حال تردد است؟

در ایستگاه منتظر مسافر می باشد؟ یا نه در حال سوار یا پیاده کردن مسافری در گوشه خیابان توقف دارد؟ برای راننده آن فرقی ندارد مسافرش پیر ، جوان ، خانم ، آقا، کارمند ، بیکار، باسواد یا بی سواد و ... است او فقط می خواهند در قبال خدمتی که برای دیگران انجام می دهد مبلغی مشخص دریافت و با آن بتواند زندگی خود را اداره کند. به همین سادگی که ذکر شد روزانه بیش از 486هزار سفر توسط    4063 تاکسی شهر انجام می شود. اما سوال اینجاست با وجود این آمار چرا در اکثر مسیرهای شهر، کمبود تاکسی های شناسنامه دار، راه را برای ورود مسافربرهای شخصی هموار کرده است؟ جواد که دانشجوی دانشگاه آزاد است با انتقاد از وضعیت تردد خود در مسیر دانشگاه گفت: ما معمولا در ساعات اولیه صبح و ظهر برای رفت آمد با کمبود تاکسی مواجه می باشیم ، از طرفی در روزهایی که کلاسمان به تاریکی هوا می خورد بازگشت از دانشگاه مشکل تر می شود و این در صورتی است که خیلی از تاکسی ها را می بینیم که در ایستگاه توقف کردند و صدا می زنند"دربست، دربست" . در همین حال که داشتم با وی صحبت می کردم و از میان حرفهایش یادداشت بر می داشتم همراهی او که ساکن شهرک شکوه بود ادامه داد: ما هم برای رفتن به منزلمان در این مواقع از روز با مشکل مواجه می باشیم و جدای از این اگر ساعت از 7شب بگذرد، دیگر چشممان به تاکسی نمیخورد و چاره ای نداریم جز استفاده از  مسافربرهای شخصی که یا باید دربست بگیریم و یا کرایه اضافه بپردازیم. مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهر کرمان در این باره تصریح کرد: ما در ساعات اولیه صبح هیچ مشکلی در هیچ کدام از مسیرها نداریم و در ظهر نیز به علت حجم زیاد تردد اینگونه به نظر می رسد که با کمبود تاکسی مواجه می باشیم ولی در حقیقت اینطور نیست. علی منصوری با اشاره به اینکه اگر کسی با راننده متخلفی برخورد کرد کافی است مساله را با بازرسان تاکسی رانی که در سطح شهر می باشند در میان بگذارد تا با فرد متخلف برخورد شود . منصوری افزود: در ساعات اولیه شب نیز برای ارایه خدمت رسانی بیشتر به شهروندان، سازمان از تاکسی های ویژه(شناور) استفاده می کند. البته این موارد تنها مشکلات خانواده تاکسی رانی که یقینا گسترده ترین زیر مجموعه شهرداری می باشد نیست؛ به همان میزان که شهروندان توقع دارند تاکسی رانی توجه و نظارت بیشتری بر روند سرویس دهی تاکسی ها داشته باشد رانندگان نیز انتظارشان این است که مسوولین بیشتر به وضعیت رفاهی آنها بپردازند و از آن مهم تر در هنگام تصویب نرخنامه شرایط اقتصادی و تورم جامعه را مد نظر قرار دهند. ایرانمنش که 10سال راننده تاکسی است می گوید: قبل از مساله یارانه ها من روزانه 2بار مخزن گاز ماشینم را پر می کردم که بین 800تا 1200تومان می شد و با این میزان به طور میانگین 30هزار تومان درآمد داشتم اما امروز درآمدم تغییری نکرده ولی آن دو مخزن را با هزینه ای حدود 11هزار تومان پر می کنم؛ البته این فقط بحث گاز است و حرف بنزین را نزنید، حالا تصور کنید با دیگر مخارج فنی تاکسی آخر ماه چقدر برای من می ماند. سلطانی یکی دیگر از راننده های تاکسی با تاکید حرف های همکار خود اظهار داشت : قبلا یکبار تعویض روغن ماشین 7تا 8هزار تومان هزینه داشت اما امروز برای آن باید حداقل 22هزار تومان بپردازیم و این در حالی است که سازمان هیچ گونه کمکی به ما نمی کند . او که راننده تاکسی شناور است با ناراحتی ادامه داد: نزدیک به 10سال است که هر روز از این خیابان به آن خیابان دنبال مسافر در حرکتم و بارها برای دریافت خط مراجعه کردم تا حداقل اگر پولی به دست نمیاورم، استهلاک خودرویم کاهش یابد ولی هر بار بی نتیجه ماند. مدیرعامل تاکسی رانی در این رابطه خاطرنشان ساخت: حرفهای راننده ها را پیرامون کم بودن نرخ کرایه ها قبول دارم ولی ما تابع مصوبات شورای شهر می باشیم که امیدواریم در تصمیمات آینده حتما تورم جامعه مورد توجه قرار گیرد ولی در مورد کمک های سازمان به تاکسی داران باید بگویم تعاونی سازمان، برخی از قطعات فنی و لاستیک را به صورت اقساطی در اختیار آنها قرار می دهد و یا خدماتی همچون کارواش را با تخفیف 50درصدی ارایه می کند. منصوری اضافه کرد: واگذاری خط ها با توجه به ظرفیت مسافر هر منطقه صورت می گیرد به همین دلیل است که از تعداد کل تاکسی های موجود فقط 1337دستگاه دارای خط مشخص می باشند و مابقی به صورت ویژه فعالیت دارند. این در حالی است که برخی از راننده های تاکسی شناور (گردشی) که تعدادشان 2285نفر می باشند با انتقاد از بعضی بی عدالتی ها اینگونه ذکر کردند: متاسفانه تعداد زیادی تاکسی های خطی متعلق به کارمندان یا بازنشستگان می باشد ، آیا انصاف است که ما که بیمه تاکسی رانی باشیم و چنین وضعیتی داشته باشیم اما در مقابل آن افراد که وقت اداری سر کار می باشند، عصرها بیایند و بدون استهلاک اضافی کار کنند؟ که منصوری تاکید کرد: از زمان حضور بنده در تاکسی رانی یک مورد هم نداشتیم که به کارمندی تاکسی یا به بازنشسته ای خطی واگذار شود. وی یکی از دلایل استهلاک زیادی تاکسی ها و از طرفی احساس کمبود تاکسی در حد فاصل میدان آزادی تا میدان مشتاق را یک طرفه بودن این مسیر دانست و یادآورشد: بارها در جلسه های متعدد خواستار اجازه استفاده تاکسی ها از لاین اتوبوس های واحد شدیم که متاسفانه موافقت نشد ، این درصورتی است که اگر چنین مجوزی داده شود بسیاری از مشکلات تاکسی داران و مسافران مرتفع می شود. اما این تمام ماجرا نیست ؛ دلخوری ها و نارضایتی ها آنجا به اوج خود می رسد که هنوز دقایق زیادی به ساعت 10شب باقی مانده باشد برای استفاده از تاکسی باید فشار ناشی از وجود یک همراهی بر روی صندلی جلو را تحمل کنی ، ظاهر کثیف و نامرتب داخل تاکسی را ببینی و آن لحظه که در دلت خوشحال شدی که بالاخره ناراحتی و رنج تمام شد و می توانی پیاده شوی راننده با بیان اینکه کرایه دوبل(دوبرابر) است تمام آن سختی طول مسیر دوباره روی سرت خراب می شود. این همان لحظه ای است که آدم ناخودآگاه به این فکر می کند آیا کسی یا سازمانی نیست که بر چنین مواردی نظارت داشته باشد ؟ صحبتهای منصوری در این رابطه این نوید را می دادکه اگر شخصی با چنین مواردی برخود کرد کافی است شماره تاکسی را یادداشت و به سازمان اطلاع دهد تا به شدت با او برخورد شود. وی تمیزی تاکسی را بیانگر شخصیت راننده آن و حق شهروندان دانست و گفت: همانطور که ذکر شد کارواش سازمان خدمات خود را به صورت نیم بها ارایه می دهد و حتی اگر کسی مشکل داشت می تواند هزینه های آنرا به صورت مدت دار بپردازد . به نظر می رسد که استفاده از جی پی اس(کیلومتر شمار) و ارایه رسید به مسافران می تواند راهکاری قابل قبول در بحث برخی تخلفات رانندگان در قبال دریافت کرایه شود و با نصب این دستگاه دیگر کسی در این زمینه ابراز نارضایتی نداشته باشد. مدیرعامل تاکسی رانی دستگاههای کیلومتر شمار را بسیار کارساز دانست ولی در رابطه با عدم نصب آنها اظهار داشت: نصب هر دستگاه جی پی اس نیازمند حدود 400هزار تومان می باشد ولی از آنجاکه این مبلغ برای تاکسی داران سنگین و سازمان هم توان مالی این چنینی ندارد به ناچار منتظر ورود اسپانسرهایی در این بحث می باشیم که تا کنون این طرح عملیاتی نشده است.به هر روی بحث پیرامون ناوگان تاکسی رانی شهر کرمان که به گفته منصوری 60تا 65 درصد حمل نقل عمومی شهر را که بیش از نرمال ایده آل کشور است انجام می دهد از چند زاویه قابل آسیب شناسی است . اول اینکه با نظارتی دقیق اگر به هر دلیل خطی به کارمندی واگذار شده است پس گرفته شده باشد . دوم با کسانی که به وسیله تاکسی به دنبال مسافر دربستی می باشند برخورد و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند تا شهروندان به نظارت سازمان اعتقاد پیدا کنند و در نتیجه این فرهنگ نهادینه شود که در صورت دیدن موارد متخلف حتما موضوع را گزارش دهند.




[ پنجشنبه 6 بهمن 1390 ] [ 04:39 ب.ظ ] [ محمد پورعسکری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امروزه رسانه ها از قدرتمندترین ابزار در اختیار انسان به شمار رفته و مدیریت رسانه از مباحث بسیار مهم در عرصه مدیریت محسوب می شود . به همین جهت این وبلاگ را برای کمک به غنای خبری در حوزه استان کرمان و گزارش های تهیه کرده ایجاد شده است . ارداتمند شما محمد پورعسکری
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
ابزار وبلاگنویسان
موتور جستجوی خبر قطره

فروش بک لینکطراحی سایتعکس